MENU

Reklama Adwords

Propagácia v sieti Google Adwords je úplný základ a nutnosť, ak sa chcete dostať do povedomia ľudí a predávať na internete čo najrýchlejšie. Pravdepodobne ju už používa aj vaša konkurencia.

Google Adwords je najväčšia internetová reklamná sieť na svete.

Zobrazenie reklamy je bezplatné, platíte až vtedy, keď nastane, čo chcete (najčastejšie až po kliknutí na reklamu). Bezkonkurenčné cielenie reklamy zaručuje, že sa môže zobraziť podľa podmienok času, miesta, cieľa, záujmov, hľadaných slov a pod. Všetko sa dá bezplatne merať na rozdiel od offline reklamy resp. inej online reklamy. Rozpočet je absolútne pod kontrolou a flexibilne nastavovateľný.

Základom reklamy Adwords je reklama vo vyhľadávači Google. Ak niekto vo vyhľadávači zadá hľadanú frázu, zobrazí sa mu výpis vhodných webstránok na hľadanú tému a po kliknutí sa presunie na cieľovú webovú stránku. Ak klikol na reklamu, tá splnila svoj účel a prebehla za ňu úhrada.

Fungovanie Adwords

Aké je to naj, prečo použiť Adwords?

  1. Dosah na ľudí je extrémne veľký a presný
  2. Zobrazovanie reklamy si možno zvoliť, i keď ľudia aktívne hľadajú informácie (to je naj efekt Adwords siete), ale i keď ich nehľadajú aktívne a len pasívne prechádzajú webovými stránkami
  3. K dispozícii je veľa rôznych reklamných formátov
  4. Čím lepšia a relevantnejšia reklama, Google to odmeňuje a reklama tým menej stojí
  5. Za reklamu sa platí, až keď sa na ňu klikne (v závislosti od nastavenia)
  6. Cena za klik sa pohybuje často v objeme pár desiatok centov
  7. Cieliť reklamu možno podľa mnohých parametrov
  8. Merať sa dá takmer všetko
  9. Rozpočet a náklady plne pod kontrolou
  10. Začať možno do pár sekúnd

Kde všade si môžme nechať zobraziť reklamu?

Hlavne vo vyhľadávači Google (tzv. vyhľadávacia sieť) a na rôznych tematických webstránkach (tzv. obsahová sieť).

Vyhľadávač Google

Je to celosvetovo najpoužívanejšia stránka na vyhľadávanie informácií. Isto ju aj Vy používate. Kedykoľvek v Googli niečo vyhľadávame, dostaneme výpis stránok s dvojriadkovými popismi (tzv. SERP– stránka s výsledkami vyhľadávania), ktoré sa týkajú hľadanej témy. Ako je zobrazené nižšie, horné a bočné stránky (nami označené zelené plochy) sú práve zaplatené reklamy, ktoré sa týkajú zadaného hľadania. Tu môžte mať reklamu aj Vy, ale vždy len textovú. Cieľom môže byť priamy predaj. Čím vyššie je vaša reklama, tým viac ľudí ju uvidí.

Adwords reklama vo vyhľadávači Google

Reklamná sieť

Je to súhrn množstva webstránok, na ktorých môžte mať obrázkovú reklamu (od klasických spravodajských portálov až po malé úzko tematické blogy) v rôznych veľkostiach. Vo všeobecnosti je menej ale efektívna než textová vo vyhľadávači, ale jej hlavným cieľom je propagácia značky, rast povedomia. Nižšie je ukážka, ako môže vyzerať takáto reklama.

Ukážka Adwords obrázkovej reklamy

Kedy platím za reklamu?

Výhoda tejto formy reklamy je v tom, že jej zobrazenie môže byť bezplatné a platíte len pri kliknutí na túto reklamu. Navyše platba je často vo výške pár desiatok centov. Výšku si navyše určujete vy, čiže ide o akúsi formu aukcie. Z toho vyplýva, že kto ponúkne, že viac zaplatí za kliknutie, toho reklama bude vyššie v Googli a teda bude viditeľnejšia. Ale nie je to úplná pravda. Aby nedochádzalo k zneužívaniu bohatými, systém funguje tak, že čím je reklama kvalitnejšie spracovaná a k téme, tak potom aj nižšia vami ponúkaná cena za klik na reklamu môže spôsobiť, že bude vaša reklama na 1. mieste v Googli. Reklamný systém Adwords je inteligentný.

Cielenie reklamy

Je najväčšou prednosťou celého systému. Vašu reklamu môžte zobraziť len ľuďom:

  • v konkrétne dni či hodiny cez deň,
  • podľa jazyka či jazykovej verzie vyhľadávača Google, ktorý používajú,
  • podľa štátu, kraja či mesta, kde sa nachádzajú,
  • podľa toho, či už niekedy navštívili vašu webstránku,
  • podľa toho, či si už niečo objednali alebo nie,
  • podľa toho, čo hľadali vo vyhľadávači Google,
  • podľa témy či záujmov, na ktorých stránkach sa má obrázková reklama zobrazovať,
  • podľa druhu zariadenia (PC, smartfón, tablet),
  • a i.

Ale najdôležitejším segmentátorom je to, aké slová zadali do vyhľadávača Google. Ku každej svojej reklame musíte priradiť tzv. spúšťacie kľúčové slová (KWs), ktoré ak zadá aj človek hľadajúci na Googli, zobrazí sa mu Vaša reklama. A aké to majú byť slová? Slová Vašej firmy, produktov, kategórií produktov a pod. Na pomoc je tu nástroj, ktorý spomíname na konci v tipoch.

Meranie a štatistiky

Možno ich merať bezplatne a v spojení s bezplatným nástrojom Google Analytics je to ešte ľahšie. Okrem klasickej návštevnosti a počtu klikov na reklamu možno merať aj:

  • rôzne konverzie (počet objednávok, odoslania formulárov…),
  • ukazovatele návratnosti investícií,
  • hodnotu nových zákazníkov,
  • hľadané frázy, vďaka ktorým klikli ľudia na reklamu,
  • remarketingové zoznamy,
  • pohyb po stránke,
  • live návštevnosť,
  • a mnoho iných

Google Analytics

Ako začať s reklamou Adwords?

Základom je vytvoriť si účet na Google Adwords. Následne:

  1. vložiť financie na preinvestovanie na reklamu,
  2. rozhodnúť sa, za akým cieľom sa chcete propagovať, či chcete zvýšiť povedomie o sebe alebo priamo predávať,
  3. vytvoriť si kampaň, reklamné skupiny a reklamy a kľúčové slová, ktorých sa Vaše reklamy týkajú,
  4. upraviť si webstránku podľa pomocníka Adwords, aby ste dosahovali vyššiu relevantnosť a efektivitu reklám,
  5. použitím odporúčaných techník a pomocníka Adwords následne dosahovať vyššie miery efektivity a návratnosti vložených financií do reklamy

Ak nemáte dostatok času na preštudovanie si pomocníka Adwordsu, odporúčame na začiatok alebo na istú dobu spoluprácu so skúsenými partnermi Google, ktorí Vám poradia a nastavia reklamné kampane tak, aby ste od začiatku využívali maximálny efekt z reklám a návratnosť investícií.

Užitočné tipy

Ak sa rozhodnete vytvárať si a spravovať svoje Adwords kampane sami, určite nezabudnite na nasledovné:

  1. Nikdy nedávajte nikomu heslo od svojho Adwords účtu, ak Vám niekto spravuje účet, mal by mať tzv. MCC účet a odtiaľ Vám odoslať požiadavku na prístup do Vášho Adwordsu,
  2. Využite zadarmo kupóny nižšie uvedené, pomôžu Vám s rozbehom,
  3. Nekontrolujte svoje reklamy priamo vo vyhľadávači Google, ale v nástroji Diagnostika reklamy priamo v účte Adwords, inak si si tým môžte znižovať efektivitu svojich reklám,
  4. Píšte texty podľa pravidiel, aby ste neboli penalizovaným inzerentom, vyhnite sa opakovaniu slov, písaniu celých slov veľkými písmenami, používaniu špeciálnych znakov na zaujatie ako hviezdičiek, štvorcov a pod.,
  5. Vylúčte zobrazovanie reklám vo vašej firme cez vylúčenie firemnej IP zo zobrazovania kampaní, čí ušetríte za možno nechcené kliknutia vlastných ľudí,
  6. Ak vlastníte ochrannú známku na svoju značku, môžte zažiadať o jej výhradné používanie, t.z. používanie len vo Vašich reklamách, nie v iných reklamách napr. konkurencie, ktorá by chcela na Vás nejako parazitovať,
  7. Použite plánovač KWs, vďaka ktorému zacielite svoje reklamy len na konkrétne vyhľadávania ľudí, isté tvary a zhody slov, prípadne pošpehujete konkurenciu, aké slová používa ona,
  8. Sledujte, kedy ľudia najčastejšie a najefektívnejšie využívajú vaše reklamy a zobrazujte ich len v konkrétne hodiny či dni cez „vlastné plánovanie reklamy“,
  9. Pre vyššiu pozíciu Vašej reklamy v SERPe použite aj rozšírenia, lebo aj tie okrem ceny a skóre kvality ovplyvňujú pozície reklamy, ide o rozšírenia ako podstránky, telefón, popisy, adresa, recenzie…,
  10. Zvýšte si efektívnosť reklám tým, že si optimalizujete stránku aj pre mobilné zariadenia (responzívna stránka), či je Vaša stránka tzv. responzívna si môžte overiť cez tento nástroj,
  11. Používajte štatistiky aukcií v účte Adwords, kde sa môžte dozvedieť, s kým zápasíte o lepšiu cenu reklám, príp. či niekto parazituje na Vašom názve či mene spoločnosti,
  12. Prepojte si svoj Adwords účet s účtom Analytics a Search Console pre lepšie merania, štatistiky,
  13. Merajte aj iné konverzie než kliknutia na reklamu, napr. vyplnenia formulárov, odoslania objednávok, stiahnutia ebookov a pod.,
  14. Majte Adwords stále so sebou vďaka aplikácii pre Androidy na Google Play

Čo testovať pri nových kampaniach?

  1. rôzne zhody kľúčových slov– buď začnite presnou zhodou a ak sa nevyčerpá denný rozpočet, skúste frázovú alebo začnite voľnou a denne si prejdite hľadané slová a vyraďte tie, ktoré sa vás netýkajú,
  2. jedno či viac slovné KWs– „jednoslovné“ kľúčové slovo je viac všeobecné, ktoré privedie dostatok návštevníkov, ale je často drahšie a menej efektívne čo do konverzií, viacslovné frázy sú presnejšie, sú lacnejšie a použitie v rôznych zhodách KWs prináša najlepšie výsledky,
  3. bodku či čiarku v 1. riadku popisu– bodka za prvou vetou popisu môže spôsobiť to, že sa pridá za nadpis v reklame a tým sa riadok s najväčšími písmenami predĺži, ak je použitá čiarka, nepridá sa 1. veta popisu za nadpis, výhodné sa zdá byť používanie bodky pre reklamy na 1.-3. pozícii,
  4. striedanie viet popisu– do prvej vety jednej reklamy možno dať upresnenie a rozvitie nadpisu a do druhej svoju konkurenčnú výhodu a v druhej reklame ich vymeníme a uvidíme, na čo viac ľudia reagujú,
  5. názov firmy veľkými písmenami a do nadpisu– pravidlá inzerovania povoľujú napísať niektoré slová veľkými písmenami, tak prečo to nevyskúšať pri názve firmy,
  6. rôzne jazyky v nastaveniach kampane– aj keď cielime len na slovenské publikum, je vhodné nechať v nastaveniach jazyka aj napr. angličtinu, výsledok s a bez tohto nastavenia vám isto napovie,
  7. statický vs. dynamický nadpis– dynamický nadpis vkladá do nadpisu slová, o ktoré prejavil hľadajúci záujem, statický nadpis používa nami zadané slová,
  8. bez partnerov vyhľadávania– výsledky nám naznačujú, že v nastaveniach kampane vo vyhľadávacej sieti výber bez partnerov vyhľadávania spôsobil lepšiu mieru prekliku (MP), čo je faktor aj neskorších pozícií samotných reklám,
  9. začiatky slov veľkými písmenami– ako experiment zaujímavá voľba, ale osvedčila sa nám viac klasická forma začínania slov malými písmenami (pravdaže okrem začiatku viet) rovnomerné či efektívne striedanie reklám- zo začiatku odporúčame nechať striedať reklamy rovnomerne a keď zistíme, o ktoré je záujem, môžme ich nechať uprednostňovať.

Časté chyby

  1. jeden variant reklamy– ak je nejaký iný efektívnejší, prečo ho nepoužívať, preto je vhodné vytvoriť aspoň dve reklamy na 1 produkt s tým, že sa budú líšiť v 1 faktore, môže ním byť napr. iný nadpis, popis, výzva k akcii CTA, použitie bodky či čiarky a pod.), následne meraním miery prekliku (MP = CTR), miery konverzie či ceny za konverziu sa môžme rozhodnúť pre ten lepší a ten používať a vytvoriť novú ďalšiu alternetívu a tak pomaly vyšperkovať efektivitu reklamy,
  2. nemať všetky kľúčové slová v 1 reklamnej skupine– reklamné skupiny majú práve účel na využitie pri vetvení produktových radov či samotných produktov, kľúčové slovo sa páruje s konkrétnou reklamou, preto je odporúčané mať max. cca 20 kľúčových slov v 1 RS, veľké spoločnosti majú často dokonca na 1 produkt 1 RS,
  3. používanie voľnej zhody KWs– pri zadaní voľnej zhody sa môže reklama ukazovať aj pri dopytoch, ktoré veľmi nemusia súvisieť s cielením reklamy, preto je vhodnejšie aj na peňaženku začínať presnou zhodou,
  4. žiadne negatívne KWs– súvisí to aj s predchádzajúcim bodom, ak vidíme, že ľudia klikli na našu reklamu po zadaní slova, ktoré nemusí identifikovať produkt v našej ponuke, je žiadúce ho pridať do vylučujúcich slov, aby sa reklama nabudúce nezobrazila pri zadaní daného KW,
  5. snažiť sa silou mocou o prvú pozíciu reklamy– prvé reklamy sa často aj preskakujú, lebo ľudia vedia, že sú to platené reklamy, často sa aj po prekliknutí na ne vrátia na Google a klikajú na ďalšie, ak neboli s predchádzajúcimi spokojní, navyše často 4. pozícia je efektívnejšia než 2. pozícia, lebo je vpravo hore na úrovni prvej pozície,
  6. nedbať na kvalitu webstránky– je to obrovská chyba, lebo kvalita stránky je jeden z hlavných faktorov pre pozíciu reklamy a niekto, kto zaplatí za reklamu oveľa menej ako vy, môže mať túto reklamu oveľa vyššie ako vy, vďaka kvalitnej cieľovej stránke,
  7. cielenie všetkých reklám na hlavnú webstránku– je lepšie cieliť každú reklamu na špecifickú podstránku, súvisí to s predchádzajúcim bodom,
  8. nesledovanie konkurencie– sledovať reklamu konkurencie sa oplatí, lebo sa dá ňou inšpirovať a porovnať kvalitu konkurenčnej cieľovej webstránky a pod.,
  9. minimálny rozpočet a veľký efekt– aj keď je Adwords jedna z najefektívnejších reklám, pri malom rozpočte nedokáže zázraky, lebo nemôže naakumulovať dostatočné množstvo potrebných informácií o správaní návštevníkov a nemôže sa tým zlepšovať,
  10. necieliť na vlastnú značku– je chyba, ak cielime reklamou aj na vlastnú značku, predchádzame tým parazitácii na našom mene inými subjektami a navyše ľudia hľadajúci konkrétnu značku sú aj častejšie vykonávajúci cieľovú konverziu,
  11. nepoznať možnosti Adwordsu– vedeli ste, že môžte robiť tzv. experimenty, zobrazovať reklamu len keď je pekné či škaredé počasie, či len ľuďom, ktorí boli na konkrétnej podstránke, sledovať nielen cieľovú konverziu ale aj konverzie vedúce k cieľovej konvezii, či merať kvalitu kľúčových slov a platiť menej a dosahovať lepšie výsledky?

Získajte 75€, 90€ či 120€ grátis na reklamu v sieti Adwords

Napíšte nám nižšie cez formulár, ak máte záujem o inzerovanie v sieti Google Adwords s našou pomocou a my Vám dáme kupón s kreditom vyššie uvedeným a získate informácie o podmienkách jeho uplatnenia.

Máte záujem? Píšte...

Napíšte a budeme Vás kontaktovať v krátkom čase.

 

SmartLink je ...

Palo
Palo
Miro
Miro
Vierka
Vierka

MENU