1. Kde je na internete všade reklama?
2. Koľko stojí reklama na internete?
3. Ako podľa cieľu vybrať propagáciu?
4. Prečo a ako merať výsledky?
5. Nemáte na to čas? Urobíme za Vás
Chcete zviditeľniť seba, produkty či firmu na internete? Pri výbere akejkoľvek reklamy na internete sa treba rozhodnúť pre to:
- ČO je cieľom a následne obsahom reklamy– zvýšiť povedomie, zvýšiť návštevnosť, predať, cross-selling, remarketing a i…,
- KDE umiestniť reklamu– najlepšie tam, kde je veľa ľudí, ktorí môžu mať o moju ponuku záujem,
- KEDY ju zobrazovať– neustále alebo iba v isté mesiace, týždne, dni či dokonca len hodiny,
- KAM odosiela návštevníka– na webstránku, telefón, sociálnu sieť, fyzické miesto,
- KOĽKO ma bude stáť– koľko zaplatím poskytovateľovi miesta umiestnenia reklamy,
- AKO vyhodnotiť efektívnosť reklamy– kto nevyhodnocuje svoju reklamu, sám seba okráda.
Čo z toho si ujasniť ako prvé?
1. Kde umiestniť reklamu?
Ak bude vymakaná reklama zobrazená tam, kde nechodia ľudia, je k ničomu. Preto je dôležité vedieť, koľko ľudí navštívi denne stránku, kde bude umiestnená vaša reklama. A ak bude reklama na účtovnícke služby umiestnená na stránke pre tínedžerov, nikoho nebude zaujímať. Preto je ešte dôležité, za akým zámerom chodia ľudia na vybratú stránku s dostatočne veľkou návštevnosťou. Mala by byť tematicky podobná našej reklame.
Kde je najefektívnejšie miesto pre reklamu na internete?
Existuje jedna takáto stránka, ktorá má obrovskú návštevnosť a dokonca je tematicky podobná čomukoľvek, na čo si len spomenieme. Ide o stránku vyhľadávača Google. Je to celosvetovo najpoužívanejší vyhľadávač informácií na svete, kde denne hľadá obrovské množstvo ľudí giganticky rozdielne druhy informácií. A navyše, ľudia hľadajú na Googli informácie z vlastného podnetu, nikto im nič nenúka nasilu, oni sami si nechajú núkať informácie. Preto je vyhľadávač Google v súčasnosti jedno z najefektívnejších miest na internete, kde mať reklamu. A možno ju tam umiestniť pod službou reklama Adwords.
Aké sú teda najefektívnejšie možnosti umiestnenia reklamy? V globálnych či lokálnych reklamných sieťach:
- reklama vo vyhľadávači Google (Adwords reklama v reklamnom systéme Google využíva pull princíp, t.z. nie reklama hľadá zákazníka ale zákazník hľadá reklamu),
- reklama na veľa stránkach naraz (napr. opäť Adwords reklama v reklamnom systéme Google),
- reklama na sociálnych sieťach ako Facebook a pod. (v reklamnom systéme siete Facebook),
- reklama v lokálnych sieťach stránok,
Existujú aj klasickejšie spôsoby umiestnenia reklamy ako:
- reklama na tematicky podobnej stránke k zamýšľanej reklame (dohoda s majiteľom stránky)
- umiestnenie odkazu či loga,
- umiestnenie grafického banera.
Aký je rozdiel medzi reklamnými sieťami a klasickou výmenou? V cene.
2. Koľko reklama stojí?
Môže stáť veľa alebo dokonca vôbec nič. Ako to?
Platená reklama
Platená reklama má jednu vlastnosť a to takú, že funguje ihneď. Ak si chceme na internete kúpiť umiestnenie reklamy, najčastejšie sa stretneme s 2 druhmi spoplatnenia:
- fixná celková čiastka
- klasicky, ak sa dohodneme s majiteľom stránky, kde chceme reklamu, že za umiestnenie našej reklamy u neho na rok zaplatíme 500€, zistíme si najskôr, akú má návštevnosť, čo je obsahom jeho webu a po roku si zistíme, koľko ľudí prišlo z jeho stránky na našu stránku, koľko z týchto ľudí si objednalo, koľko sme na tom zarobili a po odpočítaní nákladov na reklamu ak sme v pluse, minimálne sa to oplatilo, lebo to niečo vygenerovalo,
- opakovaná mikroplatba
- líši sa od fixnej celej čiastky tým, že sa neplatí vopred a je malej hodnoty, platí sa až vtedy, keď prinesie úžitok, t.z. ak napr. niekto na reklamu klikne (urobí tzv. konverziu), ak neklikne, nič nás nestojí a práve na tomto milom princípe fungujú nasledovné možnosti využitia reklamy:
- textová reklama vo vyhľadávači Google alebo obrázková či videoreklama v sieti Facebook je spoplatnená hlavne od kliknutia resp. od 1000 zobrazení, t.z. ak sa v Googli alebo na Facebooku niekomu zobrazí Vaša reklama, zaplatíte až vtedy, keď na reklamu naozaj reálne niekto klikne a cena za takéto kliknutie je najčastejšie v rozmedzí desiatok centov,
- textová, obrázková či video reklama na rôznych stránkach cez sieť Google funguje rovnako, ako je vyššie uvedené, t.z. možnosť nechať Google umiestniť našu reklamu na množstve spravodajských portálov, blogov a pod.
- líši sa od fixnej celej čiastky tým, že sa neplatí vopred a je malej hodnoty, platí sa až vtedy, keď prinesie úžitok, t.z. ak napr. niekto na reklamu klikne (urobí tzv. konverziu), ak neklikne, nič nás nestojí a práve na tomto milom princípe fungujú nasledovné možnosti využitia reklamy:
Neplatená reklama
Neplatená reklama nemusí fungovať ihneď a jej efekt nabieha dlhodobejšie, ale zároveň aj trvá dlhodobejšie. Čiže s nevýhodou sa spája postupom času jej výhoda. Ako to? Vtip toho celého opäť tkvie hlavne vo vyhľadávači Google. Áno, už zas. Prečo? Lebo nech sa spýtate akéhokoľvek majiteľa webstránky, ktorý si sleduje štatistiky návštevnosti, povie Vám, že väčšina návštevníkov jeho stránky je práve z Googlu, presnejšie povedané z vyhľadávača Google.
Na Googli hľadá informácie veľa ľudí, človek niečo zadá a Google mu vypíše zoznam stránok, ktoré sa týkajú jeho hľadania. A keď klikne na niektorú z nich, daná stránka má návštevníka z vyhľadávača Google. Prečo a ako to funguje je na iný článok, podstatné je vedieť to, že najlepšia neplatená reklama je práve vo vyhľadávači Google v neplatenej sekcii. Ako tam dostať svoju webstránku? Ak je originálna, pravideľne na nej pribúda aktuálny obsah a ak je prelinkovaná s inou podobnou kvalitnou webstránkou, je na najlepšej ceste získať najlacnejšiu reklamu, akú možno získať na internete.
3. Čo je cieľom reklamy a kedy a ako sa zobrazuje?
Či už je to zvýšenie povedomia, návštevnosti, predaja, výpredaj alebo prilákanie starých návštevníkov (remarketing), v reklamných sieťach Google a Facebook s tým nie je problém. Ak ale chceme preniesť efekt cieľa našej reklamy z iných webstránok, kde sa dohodneme na umiestnení odkazu s majiteľom stránky, je dosiahnutie cieľa ťažšie aj preto, lebo v takýchto prípadoch je reklama umiestnená na danej webstránke stále, je väčšinou nemenná a odkazuje na väčšinou na fixný cieľ (napr. našu webstránku). Pri umiestnení reklamy v sieťach Google či Facebook sa môžme rozhodnúť, kde, kedy, komu a ako sa reklama zobrazí. V prípade záujmu čítajte viac k Adwords reklame.
Tiež je vhodné poznať efektivitu formátu reklám.
Nepodceniť žiaden formát reklamy
Je všeobecne známe, že:
- textová reklama je najtradičnejšia, lebo slovo je základom všetkého na internete a môže byť obsiahnutá v oboch formách nižšie uvedených, najefektívnejšia je vo vyhľadávači Google,
- obrázková reklama– efektívnosť v závislosti od toho, kde je umiestnená:
- všeobecne ak je umiestnený obrázok či banner na webstránke, pravdepodobnosť že návštevník stránky na reklamu klikne je nízka, lebo ľudia si zvykli, že väčšie obrázky znamenajú väčšinou reklamu a prestali na ňu klikať a dokonca samotné vyhľadávače môžu blokovať takúto reklamu, takže sa nikdy nemusí zobraziť niektorým ľuďom,
- naopak ale obrázková reklama v reklamnej sieti Facebook má opačný efekt, obrázková je efektívnejšia než textová,
- video (audio-vizuálna) reklama– rastúca popularita a efektívnosť, lebo spája text + obraz + zvuk, teda vplýva na viac zmyslov človeka súčasne, pričom najvymakanejšie v sebe ešte zahŕňajú aj prvok interakcie so zákazníkom ako hra, pohyb, zmena podľa kliknutia a pod.
4. Ako vyhodnotiť reklamu
Základom je používať na svojej webstránke základné analytické nástroje ako Google Analytics, Search Console a i., ktoré merajú návštevnosť stránky, kto, kedy, kde prišiel na stránku, ako sa na nej choval, kam klikal, koľko času na ktorej podstránke strávil, či si objednal produkt, či to bola žena či muž, kde sa nachádzala alebo odkiaľ si objednala, akej bola národnosti a pod. Ak nemeriate, určite začnite.
Lebo viete následne lepšie zacieliť platenú reklamu hlavne v reklamných sieťach Googlu či Facebooku, ale tiež efektívnejšie vytvárať obsah na webke, lebo viete, kto čo a koľko číta na stránke a teda čo ho zaujíma.